برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

زیلو, فرشی ماندگار برای مسجد

نوشته شده در تاریخ7 سال پیش
دوست داشتن0

.

چرا زیلو؟

زیلو یکی از قدیمی‌ترین انواع فرش است که به دلیل استفاده از رنگ و پشم طبیعی، می‌تواند سازگاری ویژه‌ای با مناطق گرمسیری و سردسیری داشته باشد. همچنین این نوع فرش، در اندازه‌های مختلف 3 در 4 و 2 در 3 بافته می‌شوند که می‌توانند علاوه بر فرش کردن محیط، از کابردهای دیگری از جمله سجاده‌فرش هم برخوردار باشند. در تاریخ ایران از زیلوی آبی رنگ برای فرش کردن اماکن عمومی به ویژه مساجد و بقاع متبرکه استفاده می‌شده است.

.

نکات مهم در هنگام خرید

آنچه در خرید زیلو بسیار مهم می‌نماید، توجه به رنگ‌بندی آن می‌باشد. رنگ زیلو در تعیین کاربرد و کیفیت آن بسیار اهمیت دارد. زیلوهایی که با رنگ آبی و سفید بافته می‌شود، معمولاً مخصوص مساجد و اماکن متبرکه هستند. زیلوهای جوهری که با رنگ آبی و گُلی بافته می‌شود، برای مصارف خانگی کاربرد داشته و ارزان قیمت هستند. زیلوهای نفتال که با رنگ سبز و گلی بافته می‌شود، از مرغوبترین نوع زیلوها هستند.

نکته دیگر در خرید زیلو، چگونگی بافت و استحکام آن است که به نوع نخ استفاده شده در آن بستگی دارد. زیلویی که با نخ "یک وجال" بافته شده، تونه را واریز می‌کند، نظم می‌بخشد و به ترتیب می‌چیند. بنابراین بافت بهتر و ظریفی دارد. نخ "دو زهی سرکاری" چون ضربه‌ای نمی‌بیند، زیلویی نازک به شما تحویل می‌دهد. اما نخ "سه زهی گرت ساده" بافت زیلو را محکم‌تر و ضخیم‌تر خواهد کرد.

.

مزیت‌ها

1. برای بافت زیلو از نخ رسمی؛ نخ و پنبه ریسیده شده، استفاده می‌شود که به آن استحکام بیشتری نسبت به دیگر انواع فرش می‌بخشد.

2. زیلو علاوه بر ظرافت و استحکام، از سادگی ویژه‌ای برخوردار است که به محیطی که آن را مفروش نموده آرامش می‌بخشد.

3. زیلو به دلیل سادگی و یا برخوداری از"فلسفه زیبایی در سادگی" می‌تواند الهام‌بخش ساده‌زیستی باشد که یکی از مهمترین اصول سبک زندگی اسلامی است.

4. زیلو محصولی بافتنی است و از قابلیت طراحی خلاقاته با استفاده از اشکال هندسی برخوردار است. این امر امکان بافت نام واقفین و خیرین را روی زیلوی نذری فراهم می‌سازد و نیازمند هزینه‌های اضافی نیست.

5. رنگ زیلو برآمده از رنگ‌های گیاهی است که از مقاومت بالا و استحکام ویژه‌ای در مقابل نور آفتاب برخوردار است.

6. بافت هر زیلو به طور مجزا نیازمند حضور یک استادکار و شاگرد است که اقبال به استفاده از آن برای اماکن عمومی و مذهبی، در فراوانی تولید و اشتغال افراد بیشتری موثر است.

7. زیلو به دلیل آنکه معمولاً توسط بافنده و مستقیما به خریدار می‌رسد، نیازمند بسته‌بندی خاصی نیست که این امر مبادله آن را بسیار راحت می‌سازد.

8. به دلیل آنکه زیلو از بافت پنبه‌ای برخوردار است، از نفوذ شن و ماسه در مناطق کویری جلوگیری می‌کند و بنابراین می‌تواند به عنوان فرش و زیراندازی مناسب برای مناطق کویری محسوب شود.

9.زیلو معمولاً برای مناطق گرمسیری و کشاورزنشین، همچنین برای مناطق سردسیر و دامدار مناسب است و موجب تعادل دمای هوا در محیط می‌شود، از این رو استفاده و بافت آن، می‌تواند به عنوان شغل دومی برای کشاورزان و دامداران آن مناطق محسوب شود.

10. معمول است در بافت زیلو از اشکال هندسی استفاده شود، که موجب گردیده، این محصول علاوه بر زیرانداز از کاربردهای دیگری، همچون سجاده فرش، تابلو، رومیزی، پشتی و بالش برخوردار باشد.

11. زیلو بهترین هدیه برای عزیزان، برای عیدی دادن، هدیه تبلیغاتی و به هر مناسبتی در انواع رنگ‌ها و طرح‌ها مختلف است.

12. بافت منحصر به فرد زیلو از تعریق بیش از حد بدن خودداری می‌نماید. بنابراین استفاده از پشتی و تکیه آن برای اماکن عمومی که جمعیت زیادی حضور دارند، مناسب حال می‌باشد.

13. زیلو از جمله فرش‌هایی است که از عمری بلند برخوردار است و به راحتی فرسوده نمی‌شود.

.

نگهداری و مراقبت

* زیلو به دلیل استفاده از الیاف طبیعی در عین نرم بودن، فرشی سبک، با قابلیت شستشوی مداوم و گرم در مقابل سرما محسوب می‌شود و حتی دارای ماندگاری بیشتری نسبت به فرش است.

* شستشوي زيلو بسيار آسان است و با آب سرد يا گرم تفاوتي ندارد. حتي آب جوش هم برروي زيلو بي اثر است. تركيبات قليائي نظير پودرهاي شستشو و صابون روي زيلو اثر مخرب ندارند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

ارتباط در ایتا

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از آیتم‌های دوست داشتنی ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم